Deze keer een review van het Kaartspel Santa Fe, dit spel is van White Goblin Games en komt op 6 juli uit.
‘ Pijlsnel! Messcherp! De sheriff verlaat de saloon en de deuren zwaaien krakend achter hem dicht. Op een bijna lege straat staan drie bandieten tegenover elkaar, met hun pistolen op elkaar gericht. Welke bandiet haalt als eerst de trekker over en wint het duel?’

Inhoud
Het spel bestaat uit:
- 58 nummerkaarten
- 1 startspelerkaart
- 1 sherrifkaart
Doel van het spel?
In het spel Santa Fe probeer je in 7 rondes zoveel mogelijk slagen te winnen en punten te verzamelen.
Het spel wordt gespeeld in slagen, maar je mag ook een duel starten. Je mag andere spelers uitdagen.
De spelregels
Om dit spel echt goed te snappen is het echt een kwestie van het spel spelen.
Er zijn best veel regels, zonder het spel erbij te hebben, zal het in eerste instantie wat warrig en onduidelijk overkomen.
Ik ga het toch proberen zo kort mogelijk en duidelijk mogelijk uit te leggen.
Elke speler begint met 11 speelkaarten.
- het spel bestaat dus uit 7 rondes, elke ronde bestaat uit maximaal 11 slagen.
- Spelers mogen 1 of meerdere kaarten per keer spelen.
- De sterkte kaarten, zijn de kaarten met de laagste waardes. Die kaart wint dus de slag.
- Maar bij een duel eindigt de ronde pas, als iedereen heeft gepast. Op de speler met de sterkste kaartcombinatie na.
Je gooit dus een kaart op, zonder duel wint de laagste kaart, maar een speler kan er ook voor kiezen een duel te beginnen. (De startspeler mag geen duel beginnen)
Duel
Als je een duel begint mag je meerdere kaarten spelen van dezelfde waarde.
Wil een medespelers je uitdaging aannemen, dan moet hij of zij sterkere kaarten hebben.
Meer duelkaarten winnen altijd van een lager aantal duelkaarten.
Dus stel ik begin het duel, ik gooi 2 x de 7 op,
Maar mijn tegenspeler gooit 3 x 9, dan wint hij.
Ook wint hij bij bijvoorbeeld 2 x 4, omdat een lager getal sterker is.
Dan zijn er ook nog kaarten zoals de Sheriff kaart en de hulpsheriff, elk weer met eigen regels.

De startspeler gooit de 2 op, speler 2 begint een duel met 2 x 7, speler 3 wint met 3 x 5
Speciale kaarten
Het spel heeft ook nog 3 speciale kaarten:
De 10 wolven kaart, de corrupte sherrif & Mario de zwarte schorpioen.
Deze kaarten hoef je niet te gebruiken, maar kun je gebruiken voor spelvariatie.
Leuk voor afwisseling en om toch weer net een ander potje te spelen.

Puntentelling
Na elke ronde tel je de punten, de puntentelling staat ook duidelijk uitgelegd.
Wie de meeste punten heeft na de 7 rondes, wint uiteindelijk Santa Fe.
Wat vonden wij ervan?
Wij spelen best veel spelletjes, waaronder ook vaak kaartspelletjes.
Dit spel vonden onze kinderen niet zo’n succes, het spel is leuk bedacht, ziet er leuk uit, maar het sprak ze gewoon niet zo aan. En heel eerlijk ik denk dat ze gewoon nog net iets te jong zijn.
Ik vond het spel wel leuk bedacht, maar toch ook wel wat ingewikkeld, als je het eenmaal snapt is het echt wel een leuk spel, maar ik heb ook liever een spel waar je snel aan kan beginnen.
Maar dat is puur mijn smaak.
Ik denk wel echt dat als je de regels helemaal onder de knie hebt, je er zeker een hele leuke avond mee kan hebben.
Ook vind ik het leuk dat er drie extra kaarten bijzitten zodat je variatie in het spel kan brengen als je het spel al vaker hebt gespeeld.
De illustraties vind ik ook helemaal bij het thema Western passen.
Het is een spel van tactiek maar ook een beetje geluk.
Het spel is voor 10+ en ouder, dat is ook een leeftijd die ik zeker aan zou houden.
Reactie plaatsen
Reacties